چین: مدارا در برابر قلدر جسورترش می نماید

به گزارش مجله آزمون اول، وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای فرانسوی اظهار داشت پکن به اقدامات ضد چینی آمریکا پاسخ منطقی و قاطع خواهد داد چرا که مدارا در برابر قلدر باعث جسورتر شدنش خواهد شد.

چین: مدارا در برابر قلدر جسورترش می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر خارجه چین در رایزنی تلفنی با وزیر خارجه فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای وجود یک ارتباط منطقی بین کشورش با آمریکا، بر عزم پکن برای پاسخگویی به رفتار های هژمونی طلبی واشنگتن و لزوم اقدام جامعه بین المللی برای مقابله با قلدری واشنگتن تاکید نمود.

طبق گزارش شینهوا، وانگ یی وزیر خارجه چین در رایزنی با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفت، چین به اقدامات آمریکا پاسخ قاطع و منطقی خواهد داد.

طبق این گزارش، وزیر خارجه چین در گفت و گوی تلفنی روز سه شنبه با همتای فرانسوی خود موضع پکن درباره روابط کنونی چین و آمریکا را بیان نمود.

وانگ یی گفت، شرایط جاری روابط چین و آمریکا باعث دغدغه بسیاری از اعضای جامعه بین المللی شده است.

به گفته وزیر خارجه چین، دلیل اساسی تنش های اخیر خواست یک جناح سیاسی خاص در آمریکا خواهان از بین بردن تاریخ روابط دو کشور، حمله به سیستم منتخب سیاسی مردم چین، حمله به منافع کلیدی چین و بهتان زدن به حزب حاکم و کوشش برای ایجاد تفرقه بین آن با مردم چین است، اقداماتی که منشا آن کوشش و احساس احتیاج به حفظ هژمونی تک قطبی است.

وانگ یی تاکید نمود، اقدامات آمریکا ابتدایی ترین حس نزاکت در تعاملات بین کشور ها را نادیده گرفته و واقعا اساس هنجار های بین المللی را نقض نموده است و این رفتار های آمریکا را در سیاست تنها با یک کلمه می توان توصیف کرد و آن هژمونی (طلبی) است.

این مقام ارشد چینی با اشاره به اظهارات اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا، درباره تهییج تقابل ایدئولوژیک و سوق دادن دنیا به سمت یک جنگ سرد جدید هشدار داد.

وی به همتای فرانسوی خود در رد مواضع پامپئو و بعضی مقام های آمریکایی گفت، چنین تئوری های توطئه نه فقط روابط چین و آمریکا را به سمت تقابل می برد بلکه کل دنیا را با با بحران تفرقه روبرو خواهد نمود و آینده بشریت در خطر قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه چین با اشاره به تاکید و توسل مقام های آمریکایی بر شعار و استراتژی اول آمریکا طی سال های اخیر هشدار داد، این مواضع در حال حرکت به سمت یکجانبه گرایی و نقض مکرر تعهدات و وظایف بین المللی و تضعیف شدید نظم و قوانین بین المللی است.

وانگ یی اضافه کرد، تعداد معاهدات و پیمان هایی که دولت کنونی آمریکا از آن ها خارج شده بیشتر از هر دولت دیگر در این کشور بوده است و چیزی که در این برهه حساس کنونی در رابطه با احتیاج جامعه بین المللی برای مبارزه با کووید-19 است و فاجعه بارتر بوده، اعلامیه واشنگتن درباره خروجش از سازمان دنیای بهداشت و بی اعتنایی به مسئولیتهایش به عنوان یک کشور عظیم بود که به رغم اعتراض (مقام های) همه کشور ها صورت گرفت.

از نظر وزیر خارجه چین، آمریکا به عظیم ترین خاطی برای نابود کردن نظم بین المللی جاری و به کشوری تبدیل شده که در راستا مخالف با فرایند تاریخی و جامعه بین المللی قرار گرفته است.

وانگ یی در تماس تلفنی به همتای فرانسوی گفت: چین در برابر رفتار های فاحش تضعیف نماینده حقوق و منافع مشروع چین اقدامات متقابل قاطعی انجام خواهد داد.

وزیر خارجه چین البته تاکید نمود که کشورش به دنبال ایجاد دردسر نیست و همواره خویشتنداری حداکثری در پیش می گیرد.

او به اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی آمریکا در بستن کنسولگری چین در هیوستون آمریکا و پاسخ متقابل این کشور در بستن کنسولگری آمریکا در چنگدو اشاره نمود و گفت، قطعا این اقدام با پاسخ مشروع و ضروری پکن روبرو شد.

وزیر خارجه چین البته خواهان وجود یک ارتباط منطقی بین پکن و واشنگتن شد و گفت که کشورش اجازه نخواهد داد یک سری عناصر معدود مخالف چین باعث بر هم زدن چندین دهه همکاری و تعاملات پیروز بین چین و آمریکا شوند و همچنین چین اجازه نخواهد داد تعصبات ایدئولوژیک باعث تضعیف توسعه آینده روابط دو کشور گردد.

وانگ یی در رایزنی تلفنی با وزیر خارجه فرانسه از جامعه بین المللی خواست به طور مشترک بر همکاری تاکید نمایند.

به گفته او، همه کشور ها به جای اینکه گروگان یک عده معدود از سیاستمداران آمریکایی باشند، تصمیمات درست و عاقلانه اتخاذ خواهند کرد و همه کشور ها کوشش های مشترکی برای کشیده نشدن دنیا به یک مقابله و تخاصم جنگ سرد جدید انجام خواهند داد.

وزیر خارجه چین هشدار داد: مدارا کردن در برابر یک قلدر، باعث ایجاد امنیت برای کسی نخواهد شد بلکه تنها سبب خواهد شد که آن قلدر جسورتر شده و بدتر رفتار کند. همه کشور ها باید در برابر اقدامات یکجانبه و هژمونی طلب مقاومت نمایند و از صلح و توسعه دنیای حفاظت نمایند.

وی در انتها خطاب به لودریان گفت: چین به آینده دنیا اطمینان کامل دارد چرا که اقداماتی که نادرست و بد هستند، هرگز نمی تواند پایدار و محبوب شوند و قطعا همکاری و صلح انتخاب زمانه و مردم کشور ها خواهد بود.

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد

انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14333

به "چین: مدارا در برابر قلدر جسورترش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: مدارا در برابر قلدر جسورترش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید