سفر غیر منتظره هایکو ماس به لیبی، هشدار درباره تشدید تنش ها

به گزارش مجله آزمون اول، وزیر خارجه آلمان در سفری غیر منتظره به پایتخت لیبی آرامش موقتی در این کشور را فریبنده خوانده و با توجه به تداوم حمایت های تسلیحاتی بین المللی از احزاب درگیر در این کشور درباره تشدید تنش ها هشدار داد.

سفر غیر منتظره هایکو ماس به لیبی، هشدار درباره تشدید تنش ها

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس شاو آلمان، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در سفری غیر منتظره به لیبی درباره تشدید تنش ها در این کشور هشدار داد.

ماس در لیبی درباره شعله ور شدن مجدد درگیری ها در این کشور جنگ زده هشدار داده و اینکه سلاح ها در حال حاضر خاموش هستند را آرامشی فریبنده ارزیابی کرد.

وی در سفر غیر منتظره خود به پایتخت طرابلس در لیبی بعد از دیدار با فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی به این مسئله اشاره کرد که با کمک های بین المللی تسلیحات زیادی در اختیار طرف های درگیر در لیبی قرار می گیرد و از این رو خطر تشدید نظامی گری و تنش ها بسیار بالا است.

هایکو ماس بر لزوم پیشبرد مذاکرات برای آتش بس داخلی تاکید کرده و موافقت اساسی دولت وفاق ملی لیبی برای ایجاد یک منطقه غیر نظامی در اطراف شهر سرت به پیشنهاد سازمان ملل را تمجید کرد. لین پیشنهاد در گام نخست خلع سلاح و غیر نظامی شدن حدود 130 هزار نفر از ساکنان این منطقه را پیش بینی می کند.

هایکو ماس تاکید کرد که یک آتش بس مطمئن بین طرف های درگیر پایه و اساسی برای پیشرفت در همه مناطق درگیر است. وی همچنین بر لزوم توزیع عادلانه درآمدهای نفتی تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان درباره درگیر شدن قدرت هایی که به صورت غیر مستقیم در مناقشات داخلی لیبی دخالت می کنند و عواقب آن هشدار داد.

کشور لیبی از سال 2011 میلادی در پی دخالت نظامی آمریکا و همپیمانان غربی آن بدون مجوز سازمان ملل، صحنه جنگ و درگیری داخلی است. این کشور که پس از سرنگونی معمر قذافی با بحران سیاسی گسترده ای روبرو شده است، اکنون به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است و به دنبال آن صف بندهای بین المللی در حمایت از هر یک از این دولت تشکیل شد .

با نگاهی به تحولات لیبی می توان دریافت که کشورهایی مانند ترکیه، قطر، آمریکا و انگلیس در یک صف از حکومت غرب لیبی به ریاست فائز السراج حمایت می کنند و مصر، امارات، عربستان، فرانسه و برخی دیگر از کشورها طرفدار حکومت شرق لیبی به ریاست عبدالله الثنی هستند و با ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر همکاری می کنند .

اتحادیه اروپا در عملیات جدید نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی موسوم به ایرینی از راه های هوایی، با ماهواره واز طریق دریا نظارت می کند. هدف اعلام شده این عملیات پایداری کشور لیبی و حمایت از فرایند صلح هدایت شده توسط سازمان ملل در این کشور است

در ماه ژانویه به ابتکار برلین کنفرانس صلح لیبی در این کشور برگزار گشت و در این کنفرانس 16 کشور و سازمان بین المللی در این باره توافق کردند که به دخالت های خارجی در این کشور پایان دهند .

برای کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا حل بحران لیبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که شرایط هرج و مرج در این کشور موجب مهاجرت های غیرقانونی بیشتر به اروپا می شود .

بر اساس اطلاعات سازمان ملل با وجود تحریم تسلیحاتی لیبی و توافق کشورها برای توقف صادرات سلاح به این کشور در کنفرانس صلح لیبی در برلین اما این فرایند همچنان ادامه دارد .

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15087

به "سفر غیر منتظره هایکو ماس به لیبی، هشدار درباره تشدید تنش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر غیر منتظره هایکو ماس به لیبی، هشدار درباره تشدید تنش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید