بانوی چادری؛ تنها زنِ مهندس تعمیرات هواپیما در ایران

به گزارش وبلاگ شنی، نرجس سادات مرتضوی به عنوان تنها بانوی ایرانی مهندس تعمیرات هواپیما، توانسته با کوشش و پشتکار فراوان به این صندلی دست یابد.

بانوی چادری؛ تنها زنِ مهندس تعمیرات هواپیما در ایران

به گزارش ، نرجس سادات مرتضوی با ظاهر آرام، مهربان و محجوبش این فکر را در هر کسی که او را می بیند، تقویت می نماید که به هیچ عنوان جایش در آشیانه هواپیما نیست، اما وی نشان داد با همان ظاهر آرام و محجوب می تواند از پس کار هایی که به تصور دیگران مردانه است، برآید.

تنها بانوی مهندس تعمیر و نگهداری در کشور که برای رسیدن به این صندلی دو برابر مردان تلاش نموده یا شاید حتی تحقیر شده باشد، اما دست از تلاش بر نداشته است. خانم مرتضوی جزو معدود افرادی است که به رؤیا های کودکی اش جامه عمل پوشاند.

خانم مرتضوی می گوید: در کودکی همانند پسران کوچک هم سن و سالش عاشق هواپیما بوده؛ وقتی صدای هواپیما را در آسمان می شنیده سرشار از شعف می شده و دلش می خواسته سر از راز این پرنده غول آسا در بیاورد.

به گفته این بانوی هواپیماساز، زمانی که دبیرستان را تمام کرد، هنگام انتخاب رشته برای دانشگاه مهندسی هواپیما را انتخاب کرد و قبول شد. با ورود به دانشگاه متوجه شد که در اقلیت کامل قرار گرفته است. همه مهندسی هواپیما را شغلی کاملاً مردانه به حساب می آوردند و خیلی روی این دختر پرکار و علاقه مند، حساب باز نمی کردند.

وی ادامه می دهد: در زمان تحصیل، بیشتر همکلاسی هایم که عمدتاً آقا بودند، به من، تنها به چشم دختری نگاه می کردند که آمده صرفاً مدرکی بگیرد و سپس راهی خانه همسر شود. اما من به این زودی ها از میدان به در نشدم.

خانم مرتضوی پیروز به اخذ مدرک کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما از دانشگاه تهران شد و اولین و تنها بانوی دارنده گواهینامه CAT C تعمیرات روی هواپیمای MD سری 80 است. اختیارنامه CAT C به شخصی اعطا می شود که به عنوان بالاترین شخص در تعمیرات سنگین این هواپیما اجازه صدور گواهی ترخیص هواپیما از سنگین ترین چک های هواپیما یا اصطلاحاً اجازه صدور CRS پس از اتمام چک های سنگین را دارد و این در حالی است که تعداد افرادی که در ایران این اختیار به آن ها اعطا شده به اندازه تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد. او همچنین جزو معدود کسانی است که مدرک A&P دارد.

به گفته خانم مرتضوی، وی در سرانجام دوره تحصیلی کارشناسی، مصمم بوده تا وارد دنیای کار شود؛ اما بیشتر جا هایی که برای پیدا کردن کار به آن ها سر می زده می گفتند: آشیانه هواپیما مگر جای زنان است؟!

با این حال وی دست بردار نبوده و 4 سال دنبال کار می شود تا اینکه بالاخره مدیر عامل یک شرکت هواپیمایی این کلیشه را شکست و تصمیم گرفت به خانم مرتضوی اعتماد کند و از این اعتماد نیز جواب گرفت.

خانم مرتضوی کارش را بلد بود و از آن مهمتر به کاری که می کرد ایمان داشت و عشق می ورزید. این دو عنصر یعنی عشق و ایمان معجزه می نماید. او توانست با وجود بی اعتمادی ها که در محیط مردانه کاری اش وجود داشت خود را به همه ثابت کند.

وی اضافه نمود: همواره این صحبت مادرم در ذهنم است که می گفت پیروزیت ربطی به جنسیت ندارد اگر به کاری علاقه داری آن را دنبال کن و مطمئن باش که پیروز می شوی پس به خودت و بقیه ثابت کن که از پس کار برمی آیی و خدا رو شکر پیروز هم شدم.

خانم مرتضوی می گوید: علاقه زیادی به تدریس دارد و حدود 3 سال در هنرستان هوانوردی به علاقه مندان خانم آموزش می داده است تا زنان و دختران جوان را با این رشته آشنا کند. جالب اینکه بسیاری از دختران از وجود چنین رشته ای اطلاع نداشتند و من توانستم به آن ها یاد بدهم که از سختی های راه نهراسند و اگر به کاری علاقه دارند آن را دنبال نمایند. بعضی از آن ها نیز بعد از آشنایی با این رشته تصمیم گرفتند این راه را ادامه دهند و به این باور رسیدند که می توانند کار را انجام دهند.

منبع: مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بانوی چادری؛ تنها زنِ مهندس تعمیرات هواپیما در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوی چادری؛ تنها زنِ مهندس تعمیرات هواپیما در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید